خرید و فروش ارز

اگر هدفتان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سکه طلا بخرید

خرید و فروش ارز

اگر هدفتان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سکه طلا بخرید

gl/l (1148)

posten posten | يكشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۶، ۰۱:۴۰ ب.ظ

gl/l (1148)

مقدمه

این شرکت یکی از پیمانکاران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جمهوری اسلامی ایران می باشد. که بر اساس اساسنامه شرکت رسمی و قانونی شده است. در این شرکت هیچگونه خریدی صورت نگرفته و فقط فروش ثبت می شود.

شرکت تعاونی تانکرداران کرج سوخت رسانی سه منطقه کرج به نام های کرج، نساء و هشتگرد و حومه آنها را بر عهده دارد. مواد نفتی و سوختی که این شرکت به فروش می رساند در انبار شهید دولتی که زیر نظر شرکت پخش فرآورده های نفتی است ذخیره شده است.

کلیه صورت حسابهای مالی در این شرکت به صورت ماهانه انجام می گیرد که به روئیت و امضاء مدیر عامل می رسد. نرخ فروش مواد از طرف شرکت پخش فرآورده های نفتی تعیین می گردد.

همچنین درآمد این شرکت از طریق کارمزدهای کسر شده تحصیل می گردد.

فصل اول

تاریخچه شرکت

تاریخچه سازمان: سال ساخت، ترکیب سهامداران

این شرکت یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جمهوری اسلامی ایران می باشد. که بر اساس اساسنامه خود به نیابت از شرکت مذکور فرآورده های نفتی را به فروش می رسانند که وجوه حاصل پس از کسر کارمزدها، مالیات، بیمه و سایر هزینه ها مانده خالص در مجمع عمومی مشخص و به سهامدارن پرداخت می شود.

فکر تاسیس این شرکت از سال 1380 بوده است. پیشنهاد تاسیس این شرکت توسط مدیریت (رئیس هئیات مدیره ) به سایر دارندگان نفتکش داده شد و پس از موافقت آنها اقدام به تاسیس شرکت تعاونی تانکرداران کرج نمودند.

پس از تجمع دارندگان نفتکش ها اساسنامه شرکت تعاونی و اهداف و خدمات شرکت تعاونی جهت تشکیل مجمع عمومی فراهم گردید که در نتیجه پس از موافقت طرفین و شرکت پخش فرآورده های نفتی در نیمه اول سال 1381 شرکت تعاونی تاسیس و تا بدین روز به فعالیت خود ادامه داده است.

شرکت تعاونی تانکرداران کرج یک شرکت خدماتی – بازرگانی بوده که دارای 55 سهامدار می باشد. هر یک از این سهامداران دارای دو سهم به ارزش دفتری 000/600 ریال برای هر سهم می باشند که مجموع ارزش سهام سهامداران در سال تاسیس 000/000/33 ریال بوده است که سالانه درآمد خالص پس از تصویب مجمع عمومی بین سهامداران توزیع می شود.

ترکیب نیروی انسانی

این شرکت با (9) نفر عضو رسمی شروع به فعالیت کرده است که شامل رئیس هئیات مدیره، مدیر عامل، دو عضو هیئات مدیره، بازرس علی البدل، دو نفر مسئول فروش، یک حسابدار و یک کمک حسابدار می باشند که وظایف هر کدام در شرکت تعاونی به شرح زیر است.

رئیس هیئات مدیره:

وظایف رئیس هیئات مدیره در شرکت: انتخاب مدیرعامل، مقام تعیین کننده پرسنل، برنامه ریزی شرکت با سایر شرکتهای فرآورده های بخش مواد سوختی و نفتی، به خدمت گرفتن ناوگان حمل و نقل شهری، بستن قرارداد با تانکرداران ( نفتکش داران ) تحویل سوخت برابر عقد قرارداد با کلیه مناطق سه گانه سوختی که شامل ( منطقه 9930 کرج، 9931 نساء ، 9932 هشتگرد ) می باشند، برابر قانون اداره تعاون تشکیل جلسات مجمع و سایر موارد از وظایف مهم رئیس هیئات مدیره می باشد. در ضمن رئیس هیئات مدیره در کلیه اسناد و مدارک ریالی حق امضاء و دسترسی به مدارک بالامانع می باشد.

مدیر عامل:

پس از هیئات مدیره نقش مدیر عامل در شرکت حیاتی می باشد. امضاء وی در اسناد حسابداری و کلیه اوراق و دسته چک های مربوطه به بانک معرفی گردیده و همچنین کلیه اسناد حسابداری پس از سند روزانه و موازنه آن توسط حسابداران به روئیت مدیر عامل رسیده، پس از تایید آن توسط حسابدار در دفاتر روزنامه عمومی و کل به ثبت می رسد. در خصوص کرایه ها، کلیه چک های مربوطه به امضاء مدیر عامل پس از مطابقت بالیست کرایه که به تایید حسابداری و گیرنده وجه گردیده، رسیده و امضاء کلیه ترازهای پایان سال مالی به عهده ایشان می باشد.

همچنین مدیر عامل نظارت بر ورود و خروج پرسنل، استخدام و اخراج کارکنان را نیز بر عهده دارد که این مسئولیت ها از طرف رئیس هیئات مدیره به ایشان مهول گردیده است.

بازرس علی البدل:

نقش بازرس در سیستم پیمانکاری تانکرداران نظارت کامل بر کلیه قراردادها، نظارت کامل بر حمل مواد سوختی تانکرداران که سالم و سلامت به مقصد اصلی برسند می باشد. که این کار توسط دستگاه Gps می باشد که دستگاه مادر در شرکت اصلی پخش فرآورده های نفتی می باشد و دستگاههای دیگر در ماشین ها یا نفتکش ها می باشد که به محض حرکت برای ماموریت این دستگاه روشن می شود.

در این صورت اگر بازرس علی البدل هرگونه انحراف و خلافی را مشاهده کرد موظف است آن را به شرکت پخش فرآورده های نفتی و به رئیس هیئات مدیره شرکت تعاونی گزارش کند تا سایر مراحل قانونی صورت پذیرد.

اعضای هیئات مدیره:

همفکری با رئیس هیئات مدیره، تشکیل جلسات در دفتر مرکزی در خصوص حمل صحیح و نظارت صحیح، کنترل و اضافه نمودن عضو، جهت خرید نفتکش، از وظایف مهم ایشان می باشد که این افراد توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند که مدت فعالیت آنها سه سال می باشد.

پس از پایان دوره مورد نظر انتخاب مجدد آنها منوط به رای اعضاء در مجمع عمومی می باشد که اعضاء این مجمع شامل کلیه اعضاء سهامداران شرکت تعاونی می باشند.

دایره فروش:

طرفهای قرارداد پس از خرید حواله مواد سوختی از شرکت پخش فرآورده های نفتی به دفاتر سه گانه تحویل و پس از جمع آوری حواله ها و روئیت فیش کرایه، دایره فروش وظیفه تطبیق آنها با فرم فروش روزانه را داشته که پس از جمع ریالی آنها ثبت و امضاء می گردد و دایره فروش مدارک و حواله ها را به دایره حسابداری تحویل می دهد.

لازم به ذکر است که این حواله ها در سه نسخه تهیه می شود که یک نسخه توسط طرف قرارداد به شرکت پخش فرآورده های نفتی تحویل داده می شود، نسخه دیگر در دست طرف قرارداد ( نفتکش داران ) و نسخه آخر در بایگانی دفتر مرکزی موجود می باشد.

حسابداری:

کلیه فروشهای روزانه با فیش های مربوطه به واحد حسابداری ارائه می گردد پس از تفکیک حواله ها که حمل مواد آنها از 000/6 لیتری الی 000/29 لیتری می باشد. فیش های مربوطه در دفاتر معین ثبت و به حسابهای جاری اضافه و کلیه هزینه ها، بارنامه ها که در لیست کرایه موجود می باشد، توسط حسابداری کنترل گردیده و دستور پرداخت آن به مدیر عامل ابلاغ می گردد.

که این مبلغ از حساب مربوطه کسر تا مانده واقعی بانک در دفتر معین مشخص گردد تا مغایرتی در مانده بانک مشهود نشود. کلیه پیش پرداختها، کلیه علی الحساب های کرایه، کلیه اجاره محل ها توسط حسابداری هر ماهه اعلام و توسط مدیر عامل طی یک فقره چک پرداخت می شود.

پس از ثبت موارد فوق در دفاتر حسابداری ، روزانه به روئیت مدیر عامل رسیده و پس از تایید وی در دفتر روزنامه عمومی ثبت و انتقال آن به دفتر کل صورت می گیرد.

همچنین به حسابهای تفصیلی اضافه یا کسر می گردد. در ضمن شرکت تعاونی تانکرداران کرج ترازها و صورتهای مالی خود را ماهانه تنظیم و به روئیت مدیر عامل می رساند.

نمودار سازمانی و تشکیلات:

نوع محصولات تولیدی یا خدمات:

این شرکت یک شرکت پیمانکاری ( بازرگانی ) می باشد که فعالیتش فقط فروش مواد نفتی و سوختی می باشد که این مواد شامل موارد زیر می باشد.

نفت وگازوئیل ( نفت گاز )، بنزین، نفت کوره، بنزین سوپر، حلال ویژه( سفید کننده- چسب … ) که به این موادها، چهار مواد می گویند، می باشد.

شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدماتی:

این شرکت چون یک شرکت خدماتی بازرگانی است خرید در آن صورت نمی گیرد و فرآیند فروش آن به شرح زیر است.

فرآیند فروش مواد سوختی و نفتی سه گانه به عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی بوده که شرکتهای طرف قرارداد با تعاونی، حواله های خود را از شرکت پخش فرآورده های نفتی خریداری کرده و وجه آن را همانجا پرداخت می کنند ( به صورت نقدی ) سپس رانندگان نفتکش ها حواله های خود را به شرکت تعاونی تحویل می دهند که پس از تایید دایره فروش و مطابقت آن با عقد قرارداد (از نظر ظرفیت نفتکش 000/6 لیتری الی 000/29 لیتری ) که باید تفکیک شود که حواله چند لیتری است و در قرارداد ( چند لیتری ذکر گردیده است. همچنین از نظر نوع مواد نیز باید تطبیق داده شود.

در صورت مغایرت نداشتن حواله خروج مواد سوختی از انبار صادر می گردد که این برگه توسط مدیر عامل ممهور به مهر شرکت گردیده و امضاء می گردد و رانندگان پس از تحویل برگه ترخیص به انباردار و سوختگیری برگه ممهور شده توسط انباردار را تحویل و با یک نسخه از حواله اصلی به دایره حسابداری مراجعه می کند که دایره حسابداری پس از بررسی لیست کرایه و کسر کارمزد که 9 % برای بخش آزاد و 5 % برای بخش دولتی می باشد و کسر سایر کسورات مابقی طی یک فقره چک به راننده پرداخت می گردد که نمودار آن را به شکل زیر است.

فصل دوم

تحلیل سیستم مورد نظر در شرکت

طراحی یک سیستم حسابداری برای شرکت های پیمانکاری:

شرح مختصری از فعالیتهای عملیاتی و شناسایی فعالیتهایی که آثار مالی دارند:

حواله های خریداری شده از شرکت پخش فرآورده های نفتی توسط طرفهای قرارداد و ارائه آن حواله ها به دفتر مرکزی صورت می گیرد و پس از تفکیک حواله ها در اختیار نفتکش داران قرار می گیرد و پس از ارائه آن به انبار شرکت نفت حواله دریافت و پس از مطابقت شماره حواله با نوع فرآورده در سیستم نرم افزاری بررسی و در صورت کامل بودن مشخصات در سیستم حواله فروشی ثبت می گردد.

و اجازه بارگیری داده می شود و این حواله در سه نسخه تهیه می شود که توسط انباردار از سیستم رایانه به دارنده نفتکش تحویل داده می شود و راننده نفتکش برابر نشانی حواله به محل تحویل و ساعت و تاریخ و مهر شرکت تحویل گیرنده بر روی حواله حک می گردد که این نشان دهنده سالم رسیدن بار می باشد. حواله مربوطه توسط راننده به دفتر مرکزی ارجاع و پس از کسر کارمزد و سایر کسورات کرایه راننده در همان روز طی یک فقره چک پرداخت می گردد.

طراحی سر فصل های حسابداری مورد نیاز شرکت:

شرکت تعاونی تانکرداران یک شرکت خدماتی بازرگانی می باشد و از سر فصل هایی چون دارایی ها ( جاری و ثابت ) بدهی ها (جاری و بلند مدت) سرمایه، هزینه ها، درآمد، فروش و غیره… که ما در اینجا به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

دارایی های جاری: سر فصل هایی از دارایی جاری که در این شرکت از آن استفاده می کنیم شامل موارد زیر می باشد.

بانک: واریزی وجوه نقد کلیه مشتریان طرف قرارداد، پرداخت کرایه ها و سایر پرداخت ها توسط حساب بانک گردش دارد.

تنخواه گردان: شرکت به جای حساب صندوق از حساب تنخواه گردان استفاده می کند. این حساب جهت کارهای روزانه شرکت که پس از اتمام ساعات اداری می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

بدهکاران موقت: مبالغی که به صورت علی الحساب کرایه در اختیار راننده نفتکش که عضو شرکت تعاونی می باشد ( قسمتی از کرایه حمل پرداخت می شود ) قرار می گیرد که پس از اتمام کار با ارائه بارنامه در علی الحساب کرایه مبالغ پرداختی از حساب وی کسر و باقی طی یک فقره چک به راننده پرداخت می گردد.

حساب تنخواه گردان:

پس از اینکه مانده موجودی نزد تنخواه گردان به حداقل و یا اتمام می رسد، تنخواه گردان کتباً تقاضای وجوهی معادل حداکثر 000/000/10 ریال را می نماید که این رقم برابر مقررات شرکت تعاونی تانکرداران است. ( این مبلغ توسط رئیس هیات مدیره تعیین می شود). حسابداری پس از کنترل کردن اینکه مبلغ تنخواه قبلی کلاً هزینه منظور شده باشد در خواست وی را با یک نامه ای به مدیر عامل ابلاغ می کند که در صورت تایید وی چکی به همان مبلغ درخواستی در وجه ایشان صادر می گردد.

سپس حسابداری موظف است عملیات فوق را در دفاتر رسمی شرکت به ثبت برساند.

اسناد دریافتی: برخی از شرکت های معتبر که خرید آنها از شرکت چشمگیر است، مبالغ را طی یک چک به عنوان کرایه به دفتر مرکزی ارائه می کنند که ما آنها را در دفاتر اسناد دریافتی شرکت ثبت می کنیم. ( فروش نسیه طبق اسناد)

دارایی ثابت:

دارایی های ثابتی که در شرکت مورد استفاده قرار می گیرد شامل موارد زیر می باشند:

اثاثه: اثاثه خریداری شده شرکت به سال های بعد موکول می گردند در پایان هر دوره مبلغ 20 % هزینه استهلاک کسر و به دوره بعد انتقال می یابد. این نرخ توسط وزارت اقتصاد و دارایی کشور تعیین می شود و پس از 5 سال که عمر مفید اثاثه به اتمام می رسد( این مدت زمان به صورت قانونی تعیین می شود) در ستون بستانکار به عنوان ذخیره نگهداری می شود.

ساختمان: نرخ استهلاک ساختمان در پایان هر دوره 20% می باشد. ساختمان در این شرکت فقط ساختمان دفتر مرکزی می باشد.

وسایل نقلیه: وسایل نقلیه سنگین شرکت مثل تریلر می باشد که با نرخ 25 % نزولی محاسبه می شود.

بدهی های جاری:

بستانکاران قراردادی: افراد طرف قرارداد این شرکت در صورت اضافه پرداخت در ستون بدهی ها ( بستانکار) در سر فصل بستانکاران قراردادی ثبت و نگهداری می شود تا در نوبت بعدی با حمل مواد سوختی با آنها تسویه حساب گردد.

بستانکاران موقت:

شامل مالیات، حق بیمه تامین اجتماعی که برابر لیست حقوق در پایان هر ماه در سر فصل جداگانه ای نگهداری و در ماه بعد طی یک فقره چک به سازمان مربوطه پرداخت و تسویه می گردد.

سرمایه:

سرمایه شرکت شامل سود سهام که در مجمع عمومی تصویب می شود و سود خالص برابر با تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی به سود سهام اضافه و از سود سهام به سرمایه انتقال می یابد.

هزینه ها:

هزینه های عملیاتی: شامل هزینه های حقوق کارکنان.

هزینه های اداری: شامل هزینه های ملزومات، آب و برق و تلفن و گاز، هزینه های پذیرایی و تشریفات، هزینه تبلیغات، کمک های بلاعوض.

هزینه های تعمیر و نگهداری: شامل هزینه های تعمیر نفتکش ها، تعمیر ساختمان، نرم افزار، سخت افزار.

هزینه های دیگر شامل: پاداش، عیدی که برابر قانون وزارت کار و امور اجتماعی و تصمیمات مجمع عمومی شامل 4 % اداره تعاون ، 5 % ذخیره قانونی شرکت، 4 % اندوخته احتیاطی می باشد.

حسابداری دفتر کل:

حسابداری در شرکت تعاونی تانکرداران کرج از روش دفتر کل دوبل ایتالیایی که در ایران متداول است استفاده می کند. این روش در کلیه شرکتها، موسسات و سایر کاربرد دارد.

در این تعاونی پس از سند حسابداری برابر روش روزانه ثبت و پس از تنظیم و موازنه آن به امضاء مدیر عامل شرکت در آمده و پس از بررسی و تایید در دفتر روزنامه ثبت و از دفتر روزنامه هر حساب به صفحه مربوط به خود در دفتر کل انتقال می یابد.

تراز چهار ستونی ( تراز آزمایشی) :

تراز آزمایشی ابتدا به صورت چهار ستونی از دفتر کل استخراج و پس از موازنه آن در پایان هر ماه با دفتر روزنامه کنترل و در صورت داشتن اشتباه، حساب یک ماهه کنترل را می کنیم و تیک می زنیم و در صورت نیاز به اصلاح، اصلاحات لازم را انجام می دهیم در غیر این صورت، زمانی که حسابهای دفتر روزنامه با تراز آزمایشی مطابقت داشته باشد، مورد تایید مدیر عامل شرکت قرار می گیرد و حساب یک ماهه بسته می شود.

اصلاح حساب ها:

اصلاح در حسابها زمانی صورت می گیرد که تراز آزمایش طبق مانده دفتر کل به موازنه نرسد در این صورت است که پس از کنترل حسابها و روئیت ثبت مورد نظر تغییرات لازم را انجام می دهیم. و پس از اصلاح حساب مجددا برای آن حساب ثبت زده می شود و پس از تایید برگه سند رسمی توسط مدیر عامل ثبت در دفتر روزنامه و کل نیز صورت می گیرد همچنین تغییرات حاصله بر معین حساب نیز اثر می گذارد و رفع نواقص می گردد.

تراز آزمایش اصلاح شده:

پس از تراز آزمایش و اصلاحات انجام شده، تراز چهار ستونی اصلاحی که شامل گردش عملیات بدهکار و گردش عملیات بستانکار را تهیه می کنیم که در صورت مغایرت نداشتن و موازنه با جمع پایان یک ماه در دفتر روزنامه، ترازنامه از روی این اقلام تهیه می شود.

ترازنامه برابری حسابهای سمت بدهکار ( دارایی جاری – ثابت و نامشهود ) و سمت بستانکار ( بدهی جاری – بلند مدت و سرمایه ) را نشان می دهد و از جمع نهایی ترازنامه صورت حساب سود و زیان تهیه می گردد که در پایان سود ویژه شرکت مشخص و پس از کسر کسورات قانونی سود ویژه خالص در مجمع عمومی مطرح و پس از تایید به حساب سود سهامداران به نسبت سهام آنها تقسیم می گردد.

طراحی نحوه نگهداری حساب موجودی ها و مواد مصالح کارگاه و ارزیابی آنها در پایان سال:

انبار در شرکت تعاونی حمل و نقل به مجموعه ی انبارهای پخش مواد نفتی گفته می شود که کلیه حواله های خریداری شده مواد سوختی به انبار حواله می شود و ذخیره می گردد. این شرکت می تواند از اول هر ماه تا پایان هر ماه از انبار ذخیره قانونی خود را خارج و به طرف صاحب قرارداد انتقال نماید در غیر این صورت برگشتی محسوب می شود و می بایست مجددا به شرکت نفت برگشت داده می شود و حواله جدید صادر گردد.

طراحی فرم های مورد نیاز حسابداری و انبار در دفتر مرکزی و کارگاههای شرکت:

فرم حواله های خریداری شده شرکت پخش فرآورده های نفتی که توسط مشتریان خریداری شده است و حواله های تخلیه به شرکت های طرف قراردادها از طریق شرکت تعاونی صورت می گیرد که دو نوع حواله ضمیمه گزارش می شود.

حواله خرید: در دو نسخه تهیه می شود که یک نسخه آن در دست مشتری و یک نسخه در دست شرکت تعاونی باقی می ماند. حواله تحویل در 5 نسخه تهیه می شود که نسخه اصلی آن در شرکت تعاونی تانکرداران موجود می باشد. یک نسخه برای راننده، یک نسخه برای شرکت طرف قرارداد و دو نسخه برای شرکت پخش فرآورده های نفتی تهیه می شود ( که یک نسخه در دست حسابدار و یک نسخه در قسمت بایگانی ) باقی می ماند.

تعیین نحوه شناسایی در آمد پایان سال:

پس از جمع آوری کلیه کارمزدها به صورت روزانه و محاسبه آن در پایان هر ماه و انتقال آن به پایان سال و از سوی دیگر جمع آوری قانونی و از طرف دیگر موازنه این دو حساب در صورت سود و زیان نمایش داده می شود که در پایان هر سال تا سال 1385 سود در این شرکت مشهود بوده است که پس از کسر کسورات قانونی و کسورات عمومی سود خالص برابر قانون به سهامداران واگذار می شود.

شرح مختصری از صورت وضعیت پیمانکاری و نحوه ثبت حسابداری آنها از دید پیمانکاری:

پیمانکاری عملیاتی آن بدین صورت است که کلیه نفتکش های این شرکت زیر نظر انبار مرکزی شرکت پخش فرآورده های نفتی قرارداد با برنامه ریزی از پیش تعیین شده شرکت نفت و با هماهنگی مقامات ذی ربط هر وقت ضرورت یابد به صورت شبانه روزی حمل بار از انبارهای دولتی شرکت نفت به سراسر ایران استفاده می شود و کرایه آن برابر بارنامه شرکت مربوطه به مقامات ذی ربط ارسال می شود.

برابر تعرفه پس از کسورات مالیاتی مابقی نقدا طی یک فقره چک به حساب پیمانکاری که از حساب جاری در بانک ملی افتتاح گردیده و کتبا به شرکت نفت گزارش گردیده واریز و پرینت ماهانه آن از طریق نرم افزار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی جمهوری اسلامی ایران به این تعاونی ابلاغ می گردد و این شرکت برابر روشی که قبلا توضیح داده شده 5 % کارمزد کسر و باقی طی یک فقره چک به رانندگان نفتکشها پرداخت می کند.

شناسایی انواع مختلف مالیات و بیمه پیمانکاری با توجه به نوع قرارداد:

مالیات پیمانکاری برابر قانون برای شرکتهایی به ثبت رسیده که در چهارچوب خرید و فروش فعالیت می نمایند. 25 % اخذ و به حساب خزانه داری کل که این شرکت هر ساله با دریافت اظهار نامه مالیاتی اقدام به تکمیل و برابر سود و زیان به پرداخت مالیات متعلقه اقدام می نماید.

در خصوص پیمانکاری تانکرها با توجه به اینکه کلیه نفتکش ها زیر مجموعه شرکت نفت اقدام به فعالیت خدماتی خود می کنند 5% توسط شرکت نفت از کارکرد ناخالص کسر و به حساب دارایی مربوطه واریز می گردد.

بیمه:

کلیه نفتکش داران بیمه خودیاری هستند و برابر قانون کار هر ماه حق بیمه خود را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز و از مزایای بیمه خویش فرما استفاده می کنند ( 30 % را خودشان پرداخت می کنند) ولی در خصوص کارمندان تمام وقت این شرکت که به استخدام در آمدند که برابر قانون وزارت کار و امور اجتماعی حقوق دریافت می نمایند.

7 % حق بیمه سهم کارگر از لیست حقوق آنها کسر و کارفرما موظف است 23 % باقی مانده که شامل 3 ، بیمه بیکاری و 20% حق بیمه کارفرما است جمعا 30 % به حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت و از خدمات تامین اجتماعی بهره مند شوند.

نحوه تسویه حساب با کارفرما و مدارک مورد نیاز در این ارتباط:

در این شرکت دو نوع قرارداد وجود دارد:

یک نوع قرارداد که با شرکتهای مختلف بسته می شود که این قراردادها سالانه می باشد و شرکت های طرف قرارداد پس از پایان سال در سال مالی بعد می توانند قرارداد دوباره با شرکت تنظیم کنند.

نوع دیگر قرارداد، قرارداد پرسنل می باشد. کارکنان در این شرکت رسمی می باشند و لزومی برای تنظیم قرارداد هر ساله نمی باشد. در صورتی که شرکت به دلیل تعدیل نیرو اقدام به اخراج کارکنان کنند طبق رای دادگاه کارفرما موظف است کلیه حق سنوات، عیدی، پاداش و سایر مطالبات وی را با او تسویه کرده و پرسنل می توانند تا 2 سال طبق پرداخت 3% بیمه بیکاری از حقوق برخوردار باشند و دولت موظف است بعد از دو سال وی را در جای دیگر استخدام کند.

مبنای حقوقی و استخدام در شرکت تعاونی:

کلیه حقوق و مزایا و سایر برابر دستورالعمل صادره از وزارت کار و امور اجتماعی تعیین و ضریب مصوب به اجرا در می آید و نحوه عیدی و پاداش پایان سال برابر دستورالعمل وزارت کار و امور اجتماعی پرداخت می گردد که مربوط به کارمندانی است که مشمول بیمه سازمان تامین اجتماعی می شوند و بقیه کارکنان از طریق خدمات قراردادی بنا به تشخیص و مصلحت سازمان ( مدیریت) صورت می گیرد.

پایه حقوق کارکنان:

پایه حقوق کارمندان اولیه که مشمول بیمه تامین اجتماعی می باشند از طریق قانون وزارت کار و امور اجتماعی تعیین و اجرا می گردد و سایر سطوح که بازنشسته و مشمول بیمه نمی باشند بنا به مصلحت شرکت و قرارداد منعقده پرداخت می گردد.

استخدام کارکنان:

فرم استخدام در دو نسخه برابر فرم پیوستی تنظیم و به مورد اجرا در می آید که یک نسخه آن در نزد مدیریت یعنی در بایگانی شرکت و در پرونده کارمند موجود می باشد و نسخه دوم نزد فرد استخدام شده باقی می ماند که تا پایان سال مالی به مدت یک سال اعتبار دارد و در صورت نیاز مجدد سازمان برای سال مالی بعد قرارداد جدید بسته می شود .

و هر ساله کلیه مطالبات مالی تسویه می گردد. که شامل حق سنوات، خدمت یک ساله، مرخصی های انجام نشده و بن کارگری به صورت نقدی در پایان سال پرداخت می گردد و برگه تسویه مکتوب به مدیریت اعلام و در پرونده کارمند بایگانی ثبت می گردد.

تعیین نرخ کرایه:

نرخ کرایه بر مبنای جدول قیمت گذاری از طرف شرکت نفت تعیین و برابر همان نرخ طی همان سال تعاونی منظور می نماید. به طور مثال کرایه یک نفتکش 000/19 لیتری از اول فروردین تا 25 فروردین ماه سال 1386 کلیه حواله های خود را جمع آوری و در پایان 25 روز به حسابداری تحویل و برابر نرخ تعیین شده که از مشتری گرفته شده در این حواله ها منظور می نماییم. و پس از محاسبات زیر مبلغ خالص کرایه به او پرداخت می شود. ( فرض می شود یک راننده 20 حواله در طی یک ماه حمل و نقل کرده است)

20 = تعداد حواله های جابجا شده 000/19= لیتر بار حمل شده

35 = نرخ هر لیتر کرایه منطقه هشتگرد 9% = کارمزد بخش آزاد

000/300/13= 35 × 000/19 × 20

000/197/1 = % 9 × 000/300/13

مبلغ پرداختی به راننده 000/103/12 = 000/197/1 – 000/300/ 13

هر منطقه نرخ کرایه اش متفاوت است به طور مثال:

کرایه حمل هر لیتر مواد سوختی به مناطق حومه کرج لیتری 30 ریال می باشد.

کرایه حمل هر لیتر مواد سوختی به مناطق حومه هشتگرد لیتری 35 ریال می باشد.

کرایه حمل هر لیتر مواد سوختی به مناطق حومه نساء لیتری 55 ریال می باشد.

البته لازم به توضیح است که نرخ فروش هر لیتر مواد سوختی با نرخ کرایه ها کاملا متفاوت است بدین صورت که:

قیمت هر لیتر نفت و گازوئیل ( نفت گاز) 5/16 ریال می باشد.

قیمت هر لیتر بنزین 800 ریال می باشد.

نرخ هر لیتر نفت کوره 9/9 ریال می باشد.

نرخ هر لیتر بنزین سوپر 1100 ریال می باشد.

نرخ هر لیتر حلال ویژه 2300 ریال می باشد.

یک نوع از حلال نیز به قیمت هر لیتر 195 ریال به فروش می رسد.

این نرخ ها، نرخ های دولتی است که به شرکت نفت می رسد و کلیه شرکتها از آن تبعیت می کنند.

مالیات بر درآمد شرکت:

شرکت تعاونی تانکرداران کرج در پایان سال مالی از طریق صورت حساب سود و زیان که از عملکرد تراز چهار ستونی استخراج می گردد. سود خالص خود را شناسایی می کند که این سود به صورت زیر محاسبه می شود:

خالص هزینه ها – در آمد خالص = سود ناویژه

5 % ذخیره قانونی – 4% حق تعاون – سود ناویژه = سود خالص

25 % × سود خالص = میزان مالیات بر درآمد

این 25 % از طریق سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود.

اگر شرکت مشمول جریمه شود که در این صورت دیرکرد ترازنامه و صورتهای مالی به اداره دارایی می باشد. در این صورت طبق ماده 199 و 197 قانون مالیاتهای مستقیم مشمول 2 % و 1% جریمه دیرکرد از مالیات می باشد.

منظور از ارزش افزوده Value Added چیست ؟

ارزش افزوده یعنی ارزش جدید ایجاد شده در شرکت در نتیجه یک فرایند یا یک مرحله تولید برای اطلاع از چگونگی محاسبه ارزش افزوده لازم است ابتدا مفهوم محصولات واسطه ای را بخاطر آوریم محصولات واسطه ای به محصولاتی گفته می شود که در جریان یک فرایند تولید در واقع مصرف می شوند یا تغییر شکل داده می شوند. به طور کلی محصولات واسطه ای آنهایی هستند که قابل استفاده نهایی نمی باشند آنها باید با یکدیگر ترکیب یا تلفیق یا ادغام شوند و یا به محصول دیگری تبدیل گردند به عنوان مثال هیچ یک از قطعاتی مانند:

تایر اتومبیل ، شاسی اتومبیل ، صندلی اتومبیل ، موتور و غیره به تنهایی قابل استفاده نهایی نیستند ولی در فعالیت تولید اتومبیل این قطعات از تولید کنندگان خریداری می شود و هزینه های واسطه ای فعالیت اتومبیل بکار برده می شوند . پس ارزش افزوده در چنین فعالیتی که باید یک ارزش ایجاد شده جدید باشد عبارت خواهد بود با :

حاصل جمع هزینه های واسطه ای – ارزش تولید = ارزش افزوده

برای اینکه در کل شرکت مسئله دوباره شماری یا حسابداری مضاعف پیش نیاید لازم است ما برای هر فعالیت اقدام به محاسبه ارزش افزوده کنیم و سپس ارزش افزوده هارا با یکدیگر جمع کنیم تا رقم تولید ناخالص داخلی از راه ارزش افزوده یا تولید بدست آید به مثال ساده و فرضی زیر توجه کنید .

فرض کنید در یک شرکت تنها محصول نهایی پوشاک تولید می شود و برای تولید این محصول نهایی نیاز به فعالیت دیگری است که در شرکت وجود ندارد همچنین فرض کنید اولین فعالیت تولیدی این شرکت برداشت پنبه خام می باشد و پنبه به صورت خودرو و بدون نیاز به هیچ هزینه واسطه ای تولید می گردد فعالیت های تولیدی این شرکت فرضی را در جدول زیر بررسی کنیدو ارزش افزوده هر فعالیت را محاسبه کنید و در نهایت تولید ناخالص داخلی این شرکت را بدست آورید.

شرح فعالیت های تولیدی ارزش تولید
( ریال ) هزینه های واسطه ای ارزش افزوده

برداشت پنبه خام ( وش ) 000/10 0 000/10

تهیه پنبه پاک شده ( پنبه پاک کنی ) 000/25 000/10 000/15

ریسندگی ( تولید نخ ) 000/45 000/25 000/20

پارچه بافی ( تولید پارچه ) 000/80 000/45 000/35

تولید پوشاک 000/110 000/80 000/30

حاصل جمع هزینه های ارزش افزوده = ارزش کل محصولات نهایی

000/110 = 000/30 + 000/35 +000/20 + 000/15 +000/10 = ارزش کل محصولات نهایی

مطالب مهمی که از این مثال فرضی نتیجه می شود اینست که ارزش محصولات نهایی که در مثال ما تنها پوشاک می باشد برابر با حاصل جمع ارزش افزوده فعالیت های مختلف می باشد.

فصل سوم

نظرات و پیشنهادات

به نظر ما:

در یک شرکت یا سازمان باید فضایی به وجود بیاید که افراد بتوانند نوآورانه فکر کنند و ارائه نظر نمایند و این مستلزم فراهم آوردن شرایط و محیطی است که خلاقیت و نوآوری را تشویق کند و این کار بر عهده مدیر شرکت می باشد.

1) فضای خلاق:

بدین معنی است که مدیریت شرکت باید همیشه آماده شنیدن ایده های جدید از هر کس باشد یعنی مدیر باید به نظر افراد توجه کرده و هر کدام از آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در صورت مناسب بودن، آن را در شرکت بکار ببرد.

2) اختصاص زمان لازم برای ارائه افکار خلاق:

موضوعات انحرافی محیط کار، اغلب مدیران و کارکنان را از خلاق بودن باز می دارد برای جلوگیری از این امر لازم است که شرکتها هر روز مدت زمانی را برای اندیشیدن و خلاقیت افراد اختصاص دهند تا بتوانند بهترین نظرات را برای بهبود کارآیی ارائه دهند.

ایجاد واحد مخصوص خلاقیت:

در بسیاری از شرکتهای پیشرفته مسئله ابتکار عمل و خلاقت بر واحدهای دیگر واگذار می شود که به آنها دوایر خلاق گویند این دوایر راههای جدیدی را برای بهبود کارآیی ارائه می کنند و سایر دوایر باید آنها را بکار بگیرند. وجود این نوع واحدها نیز در شرکتها بسیار مفید و موثر می باشد.

پیوست ها و ضمائم


  • posten posten